Lani krompir in buče, letos visoke grede, grah, volčji bobki, jagode … 16.4.12

Lani sem na kosu parcele, kjer je nekdaj tekla makadamska pot do hiše, nastlala staran gnoj in debelo plast sena, potem pa sadila krompir po francosko (pod senom) in buče po slovensko (na gnoju). Krompirja je bilo veliko, dela z njim pa po permakulturniško malo (nobenega okopavanja, osipavanja, zasipavanja …). In ko je prišel čas, da poberem pridelek, sem samo odgrnila slamo, kot bi iskala velikonočna čokoladna jajca, in ga nabrala. Čista pesem. Še link na nekaj podrobnejših zapisov o tej temi: Sajenje krompirja pod seno.

Dobri sklepi o tem, kako bo letos za vrt in na vrtu vse opravljeno zelo zelo zgodaj, so padli v vodo že sredi februarja, ker do konca marca časa še za spanje včasih ni bilo dovolj. Čeprav, še sreča, da nisem bila bolj zgodnja, temperature so nekajkrat padle pod ničlo. In tako kot vedno se je vse obrnilo tako, da je prav.

Trma trmasta pa ta vikend nisem več zdržala pri miru in kljub več ali manj stalnemu kapljanju s sivega neba šla rit na vrt. Na mestu, kjer je lani rastel krompir pod senom, sem hotela pripravit vsaj eno ali dve visoki gredi. Mož mi je naredil lesene okvirje iz odpadnih desk in seveda je treba pokazat, da cenim njegov trud :). Končalo se je s sedmimi urami dela na dežju in petimi dokončanimi gredami. Po preboleli virozi mogoče ne najbolj pametno početje. Pa kaj. Kar te ne ubije, te okrepi. Ali pa vsaj ful boli :)

Iz gnoja in sena, ki sem ga nastlala lani za krompir, je nastala 10 do 15 cm debela rodovitna plast, ki sem jo odstranila, na tla položila okvir in ga napolnila s tremi plastmi materiala. Na dno je prišla plast listja, vej, vejic, svežega regrata in plevela. Na to sem naložila kompost, ki se mi je nabral čez zimo, na vrh pa še rodovitno plast, ki je nastala iz gnoja in slame.Tudi s poti med okvirji sem postrgala prst in jo zmetala na visoko gredo.

Spomladi ni težko zbrati dovolj odpadne biomase, s katero napolnim dno okvirja.

Še malo, pa bo. Sčasoma se bodo plasti sesedle, zato lahko zvrhano napolnim okvir.

Dvignjena zemlja se v okvirju veliko hitreje segreje kot bi se sicer, delno zaradi okvirja, delno pa zaradi komposta, iz katerega je srednja plast “lazanje”. Ta med razpadanjem oddaja toploto. Na 620 m se vsaka stopinja še kako pozna.

Fotografije so bile posnete nekega lepega sončnega popoldneva, ko sem se lotila prve grede. Vanjo sem posadila jagode in posejala grah in vočji bob, včeraj sem sejala korenje, rdečo peso in čebulo. Na novo posejane okvirje sem pokrila, da ne bo skušnjav za mačka. Proti večeru sem pred balkonska vrata v zahvalo ali protest dobila njuno trofejo – debelega voluharja. Med razstavo trofej moramo budno paziti na Luno. Glodalca, ki je odšel v večna lovišča, si, če le more, zbaše v gobec. Potem se ponosno sprehaja okoli hiše z napihnjenimi lici in golim repkom, ki ji postrani moli iz gobca ter hkrati nedolžno gleda – kaj, a jaz? A jaz da imam kaj v gobcu? Neeeee … Fuj. Kdo bi razumel pse, si mislita mačka :)

3 thoughts on “Lani krompir in buče, letos visoke grede, grah, volčji bobki, jagode … 16.4.12

    • Živjo,

      jaz sem seno dobila pri kolegici blizu Moravč. Z možem imata majhno kmetijo, seno pa kosita bolj zato, da se travniki ne zarastejo, kot zaradi česa drugega. Verjetno se ni težko zmenit s kmetom, da odda nekaj vreč sena. Seveda je boljše, da je seno pokošeno po tem, ko seme dozori in ga trave odvržejo in če travnik ni šprican (oziroma ni blizu takšne njive).

      Lp, Bojca

      • Hvala za idejo. Sem že stopila korak naprej in se dogpvorila za slamo. Mimogrede sem nad tvojo idejo navdušila še vrtnega soseda, ki je ljubitelj krompirja in bo verjetno preizkusil v praksi pridelati zgodnji krompir v naslednjem letu.

Oddajte komentar

